torsdag, juni 26, 2008

Tvillingfakta

Vill ni veta hur det är att ha tvillingar som inte sover på natten. Läs då detta; Klockan är 00 och du har somnat för en stund sen. Då börjar det - "mamma uähhhhhhhhh". Kille nr 1 skriker som om någon stuckit en kniv i honom. Micke flyger upp för att förhindra att kille nr 2 som ligger i sängen helt intill också ska vakna. Försent. Så där ligger två gallskrikande 3-åringar. Micke försöker med lite vatten. Men då blir de förbannade på varandra istället och Love ryter i med ett "nej Jack, du får inte dricka ur min flaska". Varvid Jack skriker tillbaka och börjar gråta ännu högre. De skäller på varandra i sömnen t o m! Här byter jag av Micke och sen följer några intressanta timmar där jag flyttar mellan sängarna för att båda vill att jag ska ligga jämte just honom. Och det där känns lite trixigt. Så jag sätter mig helt enkelt på en stol mellan sängarna och börjar berätta om när jag var liten.
Sen blir det tyst. I 3 minuter och så sätter det igång igen. "Ligg jämte mig vrålar nr 1, nej jämte mig vrålar 2:an. Och så vaknar Nea och Micke springer in dit och försöker dämpa henne så hon inte vaknar för mycket. Då och alltid då känner man att vi är en man kort i hushållet. Försöker få Love att gå in och lägga sig jämte Micke istället och sova där. Men inte. Han ska ligga i sin säng, med mig jämte. Och det ska Jack också och då undrar jag hur fort man kan drabbas av total galenskap och möjligtvis få läggas in på dårhus. Men det var igårnatt. Idag har de varit bedårande goa och nu är det en ny natt på gång. Kanske är det just den här natten alla sover som kungar.

Inga kommentarer: