måndag, oktober 27, 2008

Snart läggdags

Vilken start på veckan. Vintertid är ju ett stort trams för familjer med småbarn. Vuxna tycker att yes vad toppen med en extra timme. Men vad händer med 3- och 1-åringar? De vaknar klockan 5.15 på måndagmorgonen och vill upp och äta frukost. De har hunnit bråka och bryta ihop 5 gånger innan klockan orkat fram till 6.30.
Klockan 7.30 lämnade jag den osedvanligt pigga skaran barn ihop med den inte lika pigga pappan som börjar sitt novemberlov idag. Detta firade de in genom att åka till Dammen i skogen och grilla korv och meta ihop med Jesper, Stella, Hans och Vendela.
Jag jobbade. Klart. Sen gick jag hem och packade in den fortfarande pigga barnaskaran och åkte upp till pappa, alltså morfar och kollade in hans klockverkstad, hans modellflygplan och hans gamla fotoalbum. Morfar bjöd på banan med riven chocklad, en måndag. Jaja, man släpper lätt på sina principer när man blir pensionär. Kan aldrig tänka mig att jag fick chocklad en måndag när jag var 2 eller 3... Sen rev de ner morfars dörrklocka och så åkte vi hem.

Kvällsmat varvat med lite slagsmål brorsorna emellan. Ett bad och Jack tittar på sig själv i spegeln och undrar "vad är det för en liten Ferarrirumpa?". (Hm, var kom den ifrån...?)

Tandborstning och så sammanbrott över pyjamasshortsen som är i tvätten, läste djurboken och funderade på vad elefanterna gör när det regnar och att de väger minst 11,1 kg.
Micke bastade och kallbadade med Brorsson. Sen gick jag en halvlång promenad i regnet. Och nu kollar vi det oändligt roliga Boston Teaparty.
Gonatt, vi hörs imorgon.


Inga kommentarer: