måndag, oktober 27, 2008

Ny måndag, nya drömmar, nytt liv

Vänner, glöm inte att det är måndag. Måndagar = nytt liv. Sist höll det i 10 dagar. Den här gången tänkte jag slå mig själv med häpnad. Här ska icke vältras i godis och annat onyttigt. Här ska vältras i mat. Men den stora grejjen den här måndagen är väl att jag för hundrafemtionende gången lovar mig själv och Micke att jag ska bli den ultimata köksdrömmen. Jag ska sväva runt där mellan plattorna och kylskåpet och slänga ihop middagar till big family. Oavsett om det bara finns saltgurka, ketchup och bananer hemma. Jag ska fan bli en matlagare.

Och jag ska diska undan under tiden. Och jag ska vara glad jämt och jag ska inte låta bli att lägga tillbaka var sak på sin plats. Och jag ska inte ha alla skor framme samtidigt. Och jag ska avsluta alla påbörjade projekt. Vilka är för jäkla många just nu. Fast mest existerar de i mitt huvud tack och lov. Men jag ska sy klart små madrassgrejjer till förvaringslådorna i hallen. Sätta upp alla tavlor jag fyndat i min brors bagage på väg till soptippen, på loppisar och IKEA (de som inte åkte tillbaka i returen efter senaste IKEA-vändan). Sätta upp tidningshyllorna som jag skruvade ner häromkvällen. Sy klart nya gardiner. Sy klart alla hundra kuddfodral jag köpt tyg till. Måla om en byrå och möblera om Neas rum. Rensa på vinden och köra upp allt till sophålan. Rensa i köket - en förutsättning för att jag ska kunna sväva fram mellan plattor och kylskåp utan att tappa besinningen där emellan.

Så nu jäklar är det måndag - igen.

Och med detta ganska meningslösa inlägg vill jag bara säga;
Drömmar är ofta det skönaste i livet och den som inte kan drömma och vars själ inte drömmer sig bort i fjärran, han kan inte heller bli något stort.

Inga kommentarer: