söndag, november 29, 2009

Helgblandat

Det blev en, in i minsta beståndsdel, lugn helg. En uppåtkurva på fredagen följt av en ordentligt lutande neråtkurva lördag-söndag. Inte så att det var något negativt med det. Bara neråt på frekvenskurvan liksom. Ni hajjar. Lördag - fridens förmiddag med adventspyssel innan min hela härlighet kom hem. I lugn och ro stöka runt på vinden och förbanna att inte Micke fått sköta allt ihoppackande från förra årets julstök. Det hade varit så mycket enklare att hitta då. Det finns en anledning till Anneli gjort en karikatyr av mig som ser ut så här:
Enda skillnaden är det mörka håret. Nycklarna på släp och plånboken på vift är still going...

Nöjd med mig själv och mitt fix mötte jag Micke som kom hem med tre sovande barn i bilen. Tog en kopp ihop och packade sen för dagens höjdpunkt. Bowling, chokladboll och coca-cola. Succé! Iallafall hela vägen fram till hemfärd. Liten dipp i humöret som dock räddade upp med någon form av muta eller hot. Kommer inte exakt ihåg, men det funkade.
Hamburgarafton, godispåse och katten Gustaf-filmen. För 54:e lördagen i rad. Men det är ändå något skönt invant i proceduren. Alla glada och sockerchocken kom lagom till klockan 20.30. Omgivna av tre duracell-barn försökte vi uppbringa någon form av relaxad stämning men det lyckades illa. De la sig samtidigt som oss. Ingen vuxentid på tu man hand denna dag. Men bra ändå.

Söndag, om möjligt ännu lugnare. Jack och Love försvann upp till Emil efter frukost. Utstyrda med ryggsäckar och fotbollskläder. Nea fick syn på Ebba i hennes trädgård och agerade fort och haffade henne. Skulle killarna skulle hon. Ha kompis alltså. Det är inte lätt att vara minst alla gånger.

Cyklade ner på stan på em för fika och inköp av enar, enris och julblommor. Korvgrill i kaminen och sen åkte Micke iväg på fiskeresa med fiskeklubben Salmoniderna. En fin samling människor vars stora intresse är att fiska och gladlynt göra narr av varandra. Hoppas de får en go dag imorgon.

Har nu plöjt igenom en Pippifilm, stoppat tre små godbitar i säng och sjungit vaggvisor på begäran. Och eftersom morgondagens grejjer redan är packade så återstår väl bara för mig att bädda ner mig och öppna nyinköpt bok. Eremitkräforna av Anne B Ragde. Del 2 av 3. Första boken heter Berlinerpoplarna. Läs den!! Vet också att det ligger en påse bullar i frysen. Det måste väl vara den ultimata söndagsavslutningen. Te och bulle på sängen. Nyttigt också.

1 kommentar:

Veronica sa...

Ettan är grym, tvåan är grym, man älskar karaktärerna! Jag läste dem för exakt ett år sedan och lagom till nyår hör jag hur jag börjar svamla om att vi måste ha ett tema vid dukningen. Jag till och med inhandlade bordsdekorationer i olika affärer. Fint blev det, men det var nästan som om boken hade hjärntvättat mig. Älskade iaf myskänslan som böckerna framkallade.
Jag kan dock inte rekommendera trean. Vill inte säga varför så jag tror att du måste läsa den för att liksom upptäcka själv. Sedan bevarar man ettan och tvåan inom sig och minns trean som en rysning.