lördag, november 28, 2009

Frukost på soffan

Det fina med att ha en innehållsrik, omfattande familj med många små barn är att vardagslyx verkligen får en betydelse. På riktigt. Inte bara som klyschigt ord.
Vi hade julfest med jobbet igår och Micke och barnen har sovit hos farmor och farfar i natt. Det innebär att jag nu sitter i soffan och äter frukost i ett tyst hus. Det är tomt och skulle man kunna säga ganska avkopplande. Vardagslyx i enkel förpackning.
Det fina är att jag inte lider av någon som helst form av prestationsångest i detta läget. Tvätten hängde jag ju upp i natt... Visst skulla jag kunna dammsuga, städa, röjja, åka till soptippen, förbereda mat, stryka, handla och tusen andra saker. Men jag känner inte för det. Och när dessa sällsynta tillfällen av total komtemplation dyker upp så får man banne mig se till att nyttja det på det sättet som känns mest rätt för tillfället. Och för min del känns det helrätt att fylla på kaffekoppen och bläddra vidare i morgontidningen. Ser fram emot att hela härligheten kommer hem om några timmar igen. Idag är det bowling på schemat. Jack och Love har pratat om detta i flera veckor. Bowla, äta godis och dricka coca cola. Det är så coolt att vara liten och ha alla upplevelser i småformat kvar att se fram emot. När minsta avvikelse från vardagen blir en jättegrej. Det fina med att vara förälder är att få uppleva den känslan igen via dem.

Inga kommentarer: