måndag, november 03, 2008

Veckomatsedlar och annat

Helgen har varit ett socialt mirakel. På ett lugnt plan. Därför känns det så helt okej att det är måndag idag.

Var på 4-årskalas hos Ebba igår. Killarna valde ju sin present själva. Det blev riddarutrustning. Jag valde min och Mickes själv. Det blev ett armband. Och hon gillade båda.

Efter kalaset så sken solen varmt och starkt, så jag, Love och Jack tog en promenad till ICA för att handla kvällsmat. Eftersom jag nu dyrt och heligt lovat att jag för fan visst ska laga middag på kvällarna var det läge att uppdatera kylskåpet. Man svänger inte ihop så mycket gott av ketchup, banan och leverpastej. Så vi handlade på oss både det ena och det andra. Tog sen ut alla de cyklar och Bobbycars huset förmår (en ansenlig mängd) och åkte ett oräkneligt gäng vändor på gatan innan solen gick ner och kylan gjorde sig påmind.

Tuva och Jenny kom över och lekte en stund.

Därefter duschade de tre vilddjuren. Själva. Vet ni hur lång tid det tar? Som värsta tonåringarna stog de och hängde i duschen och vägrade komma ut. För att inte tala om tandborstning på tre fisar som först prompt ska borsta själva. Och sen kommer den kanske största prövningen. Pyjamaspåklädning. Ty det finns endast en pyjamas som duger. Är den i tvätten rasar världen för liten 3-åring. Och så småningom även för en stor 35-åring. Och mitt i kaoset sitter pytteliten 1,5-åring och säger "annan pyjamas" och "inte pyjamas" för så säger ju de heliga storebröderna. Men vi tog oss igenom även detta och satt sedan alla 5 och läste saga i Jacks säng innan lampsläckning.

Tände en brasa och gjorde te. Hamnade framför någon creepy serie på tv som jag inte kunde kolla färdigt på. Så istället satte jag mig i soffan och gjorde veckomatsedel... Själva veckomatsedeln var väl inga problem att klura ihop. Det är ju bara att göra en önskelista på goa rätter. Den ligger nu i min väska och väntar på att bli verklighet. Det är väl själva inköpslistan som tar en stund att fundera ut. För att inte tala om att laga till listan. För att inte tala om att försöka övertala barnen om att det är goda grejjer på den där listan. För den här gången innehåller den inte prinskorv, köttbullar och falukorv. Men jag ska verkligen försöka hålla mig till den där listan. För jag inbillar mig att livet kommer bli så mycket lättare då.

Inga kommentarer: