fredag, november 07, 2008

Fredagsmys; drömmen vs verklighet

Fredagsmys i min hjärna; Kommer hem från jobbet, värmer på lite glögg. Lagar god kvällsmat som vi äter ihop alla fem, alla är glada, det är ju fredag, plockar fram smarrig efterrätt eftersom alla har ätit så himla bra. Barnen skrattar och jag och Micke sitter i och ler mot varandra som Lady och Lufsen. Sen fredagsmys i soffan.

Fredagsmys i verkligheten;
Kommer hem från jobbet, värmer på lite glögg. Lagar god kvällsmat som jag och Micke äter. Jack vägrar ens lägga upp på tallriken och vill absolut inte smaka. På något alls förutom gurka. Love smakar men börjar gråta och spottar ut. Nea ska absolut inte ha potatis när jag ger henne. Men sen ska hon absolut ha när jag tar bort dem igen. Skrik, kris och gråt. Och där sitter jag och Micke och försöker behålla lugnet. Vi har ju iallafall druckit lite glögg ihop. Innan det bröt lös. Kastar i oss maten för att ta tag i kriserna som avlöser varandra. När en krisat färdigt, börjar nästa två och så fortsätter det i ett slutet kretslopp. Plötsligt känns det som om vi är i programmet Debatts studio. Alla är föbannade, alla pratar i mun på varandra och mitt i står Janne J och pratar för döva öron.

Tårar, tårar, tårar


Men så plötsligt slutar alla krisa och istället kör vi lite basket i sovrummet. Tvättkorgen agerar basketkorg och så är vi en alldeles fin happy family igen. Allt är som vanligt; Nea vill ha bollen hela tiden men hinner aldrig ta den innan J och L tar den, Micke blir irriterad för att jag blir så ärligt jätteglad varje gång jag prickar korgen, Jack sätter alla mitt i prick, Love fuskar och ställer sig för nära korgen, Micke stajlar och kastar tvåhandskast över hela sovrummet. Och så krasch och bang i säng för alla under 3,5 år.

Micke har åkt och handlat snacks inför helgens fiskeresa som startar imorgonbitti kl 5.30. Jag nallar på killarnas lördagsgodis och funderar som bäst på hur jättegott det hade varit om det plötsligt dök upp lite glögg till i muggen som står här jämte mig och ekar. Och glöggen heter Blossa... Go helg alla!

Basketmatch.



Inga kommentarer: