tisdag, november 25, 2008

Mitt komiska liv

Jag har semester. Och ju mer tid jag har ihop med barnen, desto mer komiskt blir mitt liv. Idag - en dag utan väckarklockor, inget dagis att passa osv då, just precis idag så bestämmer familjen för att starta igång kl 6. Det funkar ju. Men tittar man ut kl 6 möts man inte av något annat än ett massivt mörker. Precis som i min hjärna. Där är också ett massivt mörker vid denna tidpunkt. Jag vet att många går upp då varje dag, så det är inte okristligt. Eller jo, det är det. En dag utan måsten är det okristligt.
Så vi går upp och börjar bestyra och leka och fixa omkring. Sen frukost. Men innan dess ska alla helst hamnat på sin egen stol. Sitter en fel börjar någon annan gråta. Därefter ska alla välja vilken macka de ska ha och bestämma pålägg. De tar prickig korv, tar bort prickig korv, tar ost, tar bort ost och så slutar det med att jag brett smöret på fel sida och världen går mot sin undergång. Men så vänder det mot ljusare tider när det visar sig att vi har juice hemma och att ägget var rinnigt inuti. Så lite och allt vänder. Och så där håller det på och faktiskt är det ganska mysigt. Tända ljus gör susen.
Sen är det avdukning. Den går inte som på räls;

Jag börjar plocka undan.
Nea vill kissa på pottan. Jag hjälper Nea.
Jag fortsätter plocka undan.
Nea kissar på golvet också, för säkerhets skull. Jag torkar upp och snubblar på en bil på vägen till hallen. Samtidigt ringer telefonen och Nea är ledsen och blöt.
Sen fortsätter jag plocka undan.
Jack bajsar men glömmer säga till varvid jag springer på en potta med ja...ni hajjar.
Jag städar ur pottan.
Jag fortsätter plocka undan.
Love vill bajsa i en blöja. Jag bistår honom.
Jag fortsätter plocka undan..
Nea har också bajsat. Jag fixar.
Jag fortsätter plocka undan.
Telefonen ringer igen.
Jag fortsätter plocka undan.
Jag blir klar.
Och just det. Jag har även dragit igång ett morotskakebak där någonstans mitt i undanplocket.

Sen kom Elle och Stella upp och fikade. Och plötsligt har halva dagen gått. Hur funkar det? Hur fort kan en timma gå? Kan den faktiskt gå fortare än just en timme. Om ni förstår vad jag menar...

Snön ligger kvar idag, så jag och killarna åkte till pulkabacken på em och lekte i allt vita härliga några timmar. Sen stan och lite fixa och så hem till Micke och Nea.

Desperate Housewifes är avklarat, barnen sover, livet är snällt och imorgon packar jag in alla barnen och åker till Kungsbacka och hälsar på fam Karin. Ska även in på IKEA och köpa ny matstol till Nea. Planerar att sätta dem i en kundvagn och springa runt fort. Planerar även att det ska vara folktomt på IKEA just imorgon. :-)


Inga kommentarer: