tisdag, augusti 05, 2008

En dag full av fika

Nä va fasen vad det går undan. Tisdagen är slut också. Eller är det onsdag? Vi turbokör sovmorgon varannan dag nu för att verkligen klämma det bästa ur sista semesterveckan. Om man nu tycker sovmorgon är det bästa, vilket vi gör. Med ett bunt nattsömns-sabotörer i huset så har sovmorgon relativt hög prioriterat. Om inte högsta. Den här dagen var det min tur. Grattis till mig.

Kaffegästerna har sedan vandrat ut och in under dagen. Fam Brorsson blev först, tätt följda av farmor Bodil. Nästa - morbror Lars. Sen Jenny, Anders och Tuva. Och mot slutet av dagen så även Stella och Elle. Har jag sagt att fika är min hobby?

Däremellan har vi klämt in lite bakning, en tur till soptippen, en tur till Weland, målat friggan och ja... sen var det inte så mycket mer, förutom sedvanlig barnfamiljsgrejs såsom matlagning, sanering kök efter middag 1 och middag 2, tvätteriet, dammsugning, plockeliplock av ungefär en miljon prylar, racerbilskörning, hojja på trottoaren med trehjulingar, fotbollsmatch och klädbyten tills man blir galen. Byter alla 3-åringar kläder 48 gånger om dagen? Från Sverigestället till Argentinastället till badbyxor till kalsonger till bara fotbollsskor till shorts och mössa till... De vinner lätt klädbytsligan.

Just nu är Anders och Micke ute på sjön och ljuger ihop fiskehistorier för varandra. Jag tänker slänga mig i soffan, äta upp scones-rester och läsa ut en bok. Det fina är att klockan inte är mycket alls så här i semestertidermått mätt. Det tokiga är att det bara är 5 dagar kvar av semestertiden. Vad händer sen? Hur ställer man om sig till jobbtid? Och framförallt, hur ställer man om de tre minifisarna till dagistid? Men det grunnar vi på imorgon. Inte idag.

Inga kommentarer: