onsdag, november 10, 2010

Långisar och vinterdäck

Nu kan man sjunga långkalsongens lov igen. Underbart. Långkalsongen just. Snön gillar jag också men skotta ogillar jag intill bristningsgräns! Ändå var det just det jag ägnade mig åt igår kväll. En liten liten pyttestund. Tills Mike kom hem och ordnade till det ganska mediokra resultatet. Han tycker det är kul. Snön fastnar på skyffeln, skyffeln är för kort, nä fy fan. Snö utan att behöva skotta är däremot helt oslagbart.

Har man dessutom ett par vinterdäck på bilen så är saken biff. Det hade vi inte igår morse. Gäller då att köra rätt i stan, dvs rakt fram och tillbaka, i sicksack och i största möjliga mån undvika allt som lutar upp eller ner. Vilket i sig är en utmaning.

Ringde i panik till Däckservice. Visst kom in kl 15.30. OK. Då ska vi se, var är däcken? Ringde Micke på jobbet och frågade. Just det, längst ner i källaren, längst in. Äh hur mycket kan ett däck väga. Det går la fort att hiva in dem i bilen. Jag slutar 15.00, barnen ska hämtas 15.15 och jag ska byta däck 15.30. Gott om tid... Flera kvartar till godo. Jodå... Gick det att komma upp på garageinfarten till huset? Nej. Redan lite lätt stressad. Kånkar däck för däck upp från källaren och sen ner till vägen och sen, få se, just det in i bilen. Litet krux. Det är bilsäten i vägen i hela bilen. Alla 7 sätena på plats. Vet att de ska gå att fälla... Hittade rätt knappar. Fällda säten, in i bilen och IVÄG! Hämta barn, in i bilen och IVÄG. Har nu hyrt in sommardäcken på Däckcenter. Kan någon påminna mig om det när jag letar efter dem i april?

Inga kommentarer: