söndag, februari 22, 2009

Om självständighet

Det har skett en radikal förändring i husets yngre kretsar. Någon gång, utan att jag har märkt det, har våra barn blivit stora.

Micke gick upp kl 5 idag för att fiska. Jag låg kvar i dvala. Jack kom in vid 7 och ville bli kliad på ryggen. En halvtimme senare vaknade de andra två och vi satte på Trazan och Banarne på tvn. Dvs jag kunde somna om en stund till. Vaknade vid 8.30 av att det var misstänkt tyst. Inga barn på övervåningen. Alla barn där nere...hm. Ropade ner och frågade vad de gjorde. Dukar ropar de tillbaka. Lät ju - bra. Så jag hoppade in i duschen. Gick ner och möts av ett färdigdukat bord. 3 paket youghurt, mjölk (till ditt kaffe sa Love), en påse morötter, ost, bregott och ett gäng öppnade småyoghurtar som de små liven satt och åt. Glas, brickor och underlägg var också på plats. Nea hade även dagen till ära stassat sig i Zlatantröja nertill och Svenssontröja upptill. Killarna hade shorts, benskydd och fotbollsskor. Kort på denna härlighet finns i mobilen men jag fattar fortfarande inte hur jag får dem därifrån till datorn. Varken blutooth eller sladd funkar. Tyvärr. Hade behövt en Jesper här nu. Hör du det Jesper!!

Hur som helst som den blödiga mamma jag är så blev jag rörd. För att de dukat fram frukost, jag vet det är tramsigt. De är ju inte precis bebisar längre. Men de har sån koll! När fick de den?

Inte nog med detta...Efter lunch gick de sedan själva till Emil för att leka. Emil bor 4 hus längre upp på gatan och mamma Emma stog ute på trottaren och tog emot. Men ändå!! Hur ska det kännas när de ska till Ibiza första gången? Hur kände mina föräldrar när jag åkte till Mallorca och var 18 år och tuffast i hela världen? Hur vågade de?

Hade sen en go eftermiddag. Nea somnade, jag hann skotta trottoaren, tvätta, städa tvättstugan, hänga tvätt, diska, röjja, dricka kaffe, läsa hela GP alla tre delar och äta glass innan Nea vaknade och Jack, Love och Emil kom till oss för att leka lite till. Var ute hela em och byggde snöfort och åkte snowracer. Anders och Tuva kom över en stund och Adam och William. När storkillarna kom gick jag in för att laga kvällsmat och alla barnen drog vidare som en svärm till Adams trädgård. Jag verkligen verkligen tycker om att ha grannar. Särskilt som vi har de bästa man kan tänka sig.

Sen kom Micke hem, glad och lycklig efter att ha fått en 9,någonting-kilos gädda. Och detta toppade jag med att ha lagat färdig kvällsmaten. Haha, jag briljerar!

Ska nu se om det finns någon chans att någon vill lägga sig och sova. Sedan ska jag kolla klart Maria Larssons eviga ögonblick.

Inga kommentarer: